Natasja Eshuis (NBBS Reizen): Naar de stembus

Natasja Eshuis (NBBS Reizen): Naar de stembus

Vanmorgen ben ik extra vroeg opgestaan, zodat ik op weg naar het werk mijn stem kon uitbrengen voor de verkiezingen van de Tweede Kamer. Ik heb het vakje van mijn keuze rood gekleurd met dat fijne dikke potlood in het stemhokje. En nu begint het wachten op de uitslag. Heel spannend is het deze keer. Gaan wij in Nederland dezelfde populistische kant op als de Verenigde Staten? De peilingen wijzen dat wel uit, maar in diezelfde Verenigde Staten hebben wij gezien dat peilingen er zomaar naast kunnen zitten. Morgen weten we meer.

De wereld kijkt mee, vooral onze Europese buren. In Frankrijk en Duitsland maakt de bevolking ook dit jaar de gang naar de stembus. Als de PVV in Nederland de grootste partij wordt, staat de Fransen en Duitsers mogelijk een vergelijkbaar scenario te wachten. In Turkije wordt in april een referendum gehouden over de nieuwe grondwet, de uitslag staat al vast. Trump zit al in het Witte Huis.

In de reisbranche volgen wij de politieke ontwikkelingen met grote interesse. Welke invloed hebben de verkiezingen op het besteedbaar inkomen? Tijdens de huidige kabinetsperiode steeg het consumentenvertrouwen en zagen we dat de consument weer meer ging uitgeven aan reizen. Welke landen verliezen door een andere politieke koers hun aantrekkingskracht voor reizigers en wat wordt een goed alternatief voor deze vakantiebestemmingen? Er zullen in 2017 vast verschuivingen plaatsvinden. En dan hebben we het alleen nog maar over het effect van de verkiezingen en niet over veiligheid van de reisbestemmingen.

Van het ‘Trump effect’ is overigens voor ons als specialist in verre reizen nog niets te merken, integendeel. Luchtvaartmaatschappijen melden een verminderde vraag naar tickets naar de Verenigde Staten. Er zitten op de routes naar Noord-Amerika immers meer zakenreizigers en mensen die op familiebezoek gaan in het vliegtuig, de zogenaamde VFR-passagiers (Visiting Friends and Relatives), dan vakantiegangers. Deze laatste groep maakt gewoon ook dit jaar zijn roadtrip door de VS. Bij ons zijn dat er zelfs een stuk meer dan vorig jaar en deze trend bevestigen diverse collega’s uit de reisbranche.

Een ‘normaal jaar’ kennen we al sinds tijden niet meer in onze branche. Flexibel meebuigen met ontwikkelingen is het nieuwe normaal, we zijn er goed in. Laat die verkiezingsuitslagen maar komen!

Natasja Eshuis,
directeur van Travel Trend / NBBS Reizen

[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels. De redactie behoudt het recht om reacties die niet aan de regels voldoen te verwijderen.